صدای معصومین یکی از بزرگترین مراکز اینترنتی احادیث - وضعیت سیاسی - اجتماعی هنگام ولادت امام زمان (عج)

تــولبار اختــصاصی احــادیث

    Get our toolbar!

کدستان

  • اخبار جدید
  • احادیث اخیر
  • کد احادیث
  • پربازدیدترین ها

وضعیت سیاسی - اجتماعی هنگام ولادت امام زمان (عج)

نظر

[نوشته شده توسط : راوی | تاریخ ارسال : چهارشنبه 5 تیر 1392 ]


سال ولادت امام زمان (عج) بنابر نقل اكثر مورخین معتبر و محدثین شیعه و غیر شیعه نیمه شعبان سال 255 (هـ . ق) می باشد.[1]در آن روزگار سامرا پایتخت حكومت عباسی بود و امام حسن عسكری ـ علیه السّلام ـ تحت نظارت و مراقبت شدید قرار داشت. امام ـ علیه السّلام ـ در این موقعیت علاوه بر آنكه مسئولیت عام امامت و رهبری جامعه اسلامی به ویژه شیعیان را بر عهده داشت وظیفه سنگین و مهم تر دیگری را نیز عهده دار بود و آن زمینه سازی و مهیا ساختن جامعه اسلامی برای تولد جانشین پس از خود یعنی فرزندش حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ بود البته این امر خطیر باید به صورتی انجام می پذیرفت كه نه تنها حكومت عباسی از آن مطلع نشود بلكه دیگران نیز ولو از بستگان امام باشند نباید از آن آگاه گردند چه اینكه اطلاع یافتن از ولادت مساوی یا به خطر افتادن جان امام مهدی ـ علیه السّلام ـ بود. این همه در حالی بود كه حكومت از بشارت به تولد چنین فرزندی از امام عسكری ـ علیه السّلام ـ از سالیان قبل اطلاع یافته بود لذا تمام حركات و سكنات امام عسكری ـ علیه السّلام ـ و خانواده و اطرافیان او را زیر نظر داشت به همین جهت گام اصلی را در این جهت برداشت و ابتداءَ امام ـ علیه السّلام ـ را به زندان و محاصره افكند و سپس با جاسوسان بسیاری بیت و خانواده امام را كنترل می كرد. 
به هر حال امام مهدی ـ علیه السّلام ـ در روزگاری پا به عرصه وجود نهاد كه وضعیت سیاسی و اجتماعی بسیار تاریك بود و ترس و بیم سایه گستر بود ظلم و جور همه جا را فرا گرفته آشوب ها فراگیر بوده و شورش های داخلی همه جا به چشم می خورد و تمام این ها را می توان ناشی از علت های زیر دانست: 
الف. تسلط ترك ها بر اوضاع حكومت و خود سری آن ها در تمام شئوون سیاسی حكومت در حالی كه هیچ آگاهی از سیاست و اداره مملكت نداشتند[2] 
ب. نادانی و بی خبری سلاطین عباسی و فرو رفتن آن ها در شهوت رانی ها ولخرجی ها و بی اعتنایی به تمام شؤون زندگی رعیت.[3] به عنوان نمونه در تاریخ آمده است هزینه مخارج جشن ختنه كنان عبدالله معتز پسر متوكل بالغ بر هشتاد و شش میلیون درهم شده بود و یا متوكل در هنگامی كه قصر «جعفری» خود را تمام كرد مطربان و دلقكان را فراخواند و پس از انجام كارشان به آن ها دو میلیون درهم داد.[4] 
برخی از آثار وضعیت یاد شده عبارتنداز: 
1.شكنجه علویان به بدترین وضع جسمی[5] و به تنگنا قرار دادن در مسائل مالی و اقتصادی مثلاً در 

تاریخ این دوره آمده است كه حاكمان عباسی از جمله متوكل به ساكنین حجاز دستور داد تا هیچ گونه ارتباطی با علویان بر قرار نسازند و آن ها را از نظر مالی حمایت نكنند و از حداقل احتیاجات محروم بمانند.[6] 
2. ظلم و جور وزراء[7]. 
3. نهضت های داخلی[8] 
4. نهضت زنگیان[9]. 
5. خشونت در جمع آوری مالیات و سوء استفاده عباسیان از اموال دولتی در سال 254 (هـ . ق) شورش جدّی در جنوب عراق صورت گرفت كه مدت چهارده سال خطری برای دستگاه خلافت به شمار می رفت این شورش نتیجه دشواری های اجتماعی خاصی بود كه تا آن زمان به آن ها توجه نشده بود رهبر این شورش را فردی به نام علی كه مدعی بود از اخلاف علی ـ علیه السّلام ـ است بر عهده داشت و مشكلات فراوانی را به وجود آورد افرادی كه در این شورش دست داشته گروه زیادی از بردگان سیاه بومی آفریقا بودند كه در جنوب عراق به كشاورزی اشتغال داشتند و چون در اوضاع و احوال بسیار بدی می زیستند دست به شورشی زدند و این قیام به قیام صاحب زنج شهرت یافت.[10] 
علاوه بر این قبیل آشوب ها كه حاكی از ستمگری و ظلم حاكمان عباسی بود فساد دستگاه حكومت نیز وضعیتی را برای جامعه اسلامی به وجود آورده بود كه قابل تحمل نبود. جرجی زیدان با بررسی اوضاع این دوران درباره فساد عباسیان می نویسد: «فساد دستگاه عباسیان را فرا گرفته بود وزیران و سرداران برای كسب نفوذ و قدرت و مال با هم مبارزه داشتند و در عین حال از هر راهی كه می توانستند پول به دست می آرودند و ذخیره روز مبادا می كردند.»[11] 
امام حسن عسكری ـ علیه السّلام ـ نیز اوضاع خطیر سیاسی ـ اجتماعی حاكم در این عصر را در قالب دعا ترسیم كرده كه خلاصه آن چنین است: 
1. گسترش فتنه های وحشتناك میان مسلمانان. 
2. خواری و پستی آنان. 
3. فرمانروایی جنایت كاران و فرومایه گان، كه نتایج و آثار این سیاست را در بارزترین نمونه های آن در امور زیر می توان دید: 
الف. تعطیلی احكام خداوند. 
ب. تبدیل بیت المال به اموال شخصی حكام و كارگزاران. 
ج.صرف بیت المال در راه های باطل. 
د.واگذاری مناصب دولتی به اصل ذمّه. 
هـ. ولایت فاسقان و فاجران بر مردم مسلمان.[12] 
به هر حال امام مهدی ـ علیه السّلام ـ در شرائط و موقعیتی به دنیا آمد كه حكومت عباسی با تمام قدرت و توان بر منصب زمامداری مسلمانان تكیه زده و علاوه بر سلطه بر اوضاع سیاسی نظامی و اجتماعی بر امور اقتصادی نیز چنگ انداخته بود و تمام این امور با سیاست گذاری عباسیان و وابستگان ایشان اداره می شد حال با توجه به چنین موقعیتی حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ در چنین خانواده ای به وجود می آید و به خواست خداوند متعال از گزند دشمنان و حوادث در امان می ماند تا روزی كه به اذن خداوند ظهور نماید و ریشة ظلم و فساد و تباهی را از بیخ و بن بر كند انشاء الله. 

-------------------------------------------------------------------- 
[1] . شیخ مفید، الارشاد، قم، آل البیت، 1413ق، ج 2، ص 339؛ محمد بن یعقوب كلینی، كافی، بیروت، دارالاضواء، 1405ق. ج 1، ص 514. 
[2] . ر.ك: مسعودی، مرو ج الذهب، بیروت، دارالمعرفه، 1403ق، ج 4، ص 145؛ باقر، شریف قرشی، زندگانی امام حسن عسكری، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1371، ص 288. 
[3] . جاحظ، البیان و التبیین، ج 3، ص 370 ـ 371. 
[4] . ر.ك: پور سید آقایی، مسعود و همكاران، تاریخ عصر غیبت، قم، انتشارات حضور، چاپ دوم، 1383، ص89ـ91 به نقل از: العصر العباسی الثانی، دكتر شوقی ضعیف، ص 67 ـ 69. 
[5] . مسعودی، همان، ج 4، ص 180، ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص 395. 
[6] . جمعی از نویسندگان، تاریخ عصر غیبت، قم، انتشارات حضور، چاپ دوم، 1383، ص 133. 
[7] . ر.ك، شریف قرشی، باقر، تحلیلی از زندگانی امام حسن عسكری(ع)، مشهد، آستان قدس رضوی، 1371، ص 258. 
[8] . ابن اثیر، الكامل، بیروت، دارصادر، 1385، ج 5، ص 314 ـ 316. 
[9] . جمعی از نویسندگان، تاریخ اسلام، ترجمه احمد آرام، تهران، انتشارات امیر كبیر، 1381، ص 87. 
[10] . ر.ك: تاریخ اسلام، ص 187 ـ 188، الكامل، ج 7، ص 205 به بعد. 
[11] . تاریخ التمدن الاسلامی، بیروت، دار مكتبة الحیاة، ج 4، ص 461. 
[12] . سید ابن طاووس، مجمع الدعوات، قم،منشورات دارالذخائه، چاپ اول، 1411 هـ، ص 63 ـ 67. 




::برچسب : وضعیت , سیاسی , اجتماعی , هنگام , ولادت , امام زمان (عج) ,

:: مرتبط با: کتابشناسی حدیث شیعه , آشنایی با کتب حدیثی , احادیث موضوعی ,
چاپ این صفحه

اشتراک گذاری

نــام جــالب

    با سلام
    نکته جالبی در اسم این وبلاگ وجود داره که الان به شما میگم
    se: به معنی سیری
    d : در
    a : احادیث
    masumin : معصومین
    که همه ی این ها به معنی sedamasumin است که اسم وبلاگ را جالب کرده
    -----------------------------------------
    دسترسی آسان به وبلاگ : www.sedamasumin.ir

    ارتباط پیامکی :
    ۳۰۰۰۵۰۲۶۹۰۰۱۱۸

ارسـال حــدیث روزانـه

پیامک حدیثی

آمــار و اطــلاعات

    »تعداد مطالب : 692
    » تعداداحادیث : 13575
    » تعداد نویسندگان : 1
    » آخرین بروز رسانی :
    » بازدید امروز :
    » بازدید دیروز :
    » بازدید این ماه :
    » بازدید ماه قبل :
    » بازدید کل :
    » آخرین بازدید :

نظــرسنــجی

:: بیشتر دوست دارید کدام قسمت یا قسمت ها زیادتر شوند؟

بخـش ویــژه

برای دیدن سایت بدون هیچ نقصی از مرورگر گوگل کروم استفاده کرده و سایت ما را محبوب کنید :

نمایش بهتر وبلاگ با مرورگر گوگل کروم .

.:: Theme Design By sedamasumin ::.

تمــامی حقــوق ایــن ســایت متــعلق اســت بــه صــدای معــصومـــیــن ع

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic